Älsklingen googlade lite på det här med att vår lilla tjej envist bara sover EXAKT 30 minuter vid varje sovpass. Man kan liksom ställa klockan efter henne. Han fick då fram info om nått som heter sömnskarv. Tydligen så går bebisar upp i lättsömn efter just 30 minuter och då vaknar de lätt även fast de inte är utsövda. Det stod också där att man kunde hjälpa barnet över skarven genom att finnas där, ge snutten (eller nappen) och "buffa" lite på rumpan.
Och just det här har vi nu övat på ett tag, tyvärr så funkar det långt ifrån alla ggr...
Dagen blir så upphackad när det är så korta sovpass på 30 minuter. Prinsessan orkar ju bara vara vaken i max två timmar och sen är hon trött igen. Oftast blir hon trött redan efter 1 timme. 
Så nu övar vi på att inte vakna av sömnskarven. Rutinen blir då som följer: Prinsessan somnar (och det är inte lätt att få den lilla fröken att somna förutom i vagnen just nu) och sedan har jag 20 min på mig att göra nått. När 20 min gått så lägger jag mig hos Semlan och "vaktar" och ger snutten och buffar på rumpan när hon börjar vakna. 
Efter 60 min kommer nästa skarv och sen håller det på så var 30:de minut. 
Om hon inte sover längre än 30 minuter så är hon väldigt kinkig och trött till nästa sovpass.
Det lättaste sättet att få Semlan att sova på just nu är vagnen, då somnar hon oftast själv utan att jag behöver göra något annat än att skjutsa vagnen. Problemet kommer sen vid 30-min skarven, den är så svår att komma förbi och hon vaknar nästan varenda gång. 
Det är int lätt det här med bebisar och sömn! ;)
 
 
Och sen till nästa delen av min rubrik: Eftermiddagarna! 
Alltså jag skulle gärna vilja ta bort timmarna mellan klockan tre och sex varje eftermiddag helt från dygnet!  Just nu så har prinsessan ett jäkla humör då och vägrar sova!! Det är helt galet så envis hon är den lilla fröken!
Hon tar knäcken på mig! Vi kan ha haft en jättebra dag annars men sen på eftermiddagen så kommer argbiggan fram. Pust! Läste i boken som jag köpte att hon är i en fas just nu (19 veckor) och det är väl säkert det som ställer till det. Hoppas att fasen går över snart...
 
Den här veckan har vi haft ganska mycket för oss. I måndags var ju älsklingen ledig (trettondagsafton) och då passade vi på att få lite besök. Kl tio kom Micke, Jenny och lilla Malte (1 år och 4 månader). Vi fikade och Malte röjde runt bland Selmas leksaker. Han var som ett barn på julafton. :) Semlan var på bra humör och blev int blyg trots att hon inte träffat dem förr. 
Klockan halv två kom Tommy, Erika och lilla Elise (1 år) på besök. Även Elise röjde runt. Vi insåg efter båda dessa besök att vi behöver barnsäkra vårt hem litegrann. ;) Men det är ju en stund kvar innan vår lilla är uppe och springer. Jättetrevligt att få besök av båda familjerna! :) Älsklingen fick fika två ggr medan jag bara åt frukt. Tanken är att de sista två kilona ska bort nu. :) 
Och klockan sju kom det sista besöket föe dagen, vår kompis Jerry. Vi käkade pizza (jag sallad) tillsammans och såg på en komedi. Sååå galet rolig! Skrattade så jag fick ont i kinderna. :) 
 
I tisdags så hängde Sigge och Lina här hemma hos oss. Sigge är ju två vecko äldre än Selma men han ser mycket äldre ut. Lång kille! Och så har han kommit lite längre i utvecklngen på vissa bitar också. 
Semlan håller just nu på att försöka rulla runt till mage, såååå nära att hon får till det. Sen blir hon lite sur när det inte går. ;) Men å andra sidan så gillar hon ju inte alls att ligga på mage. :) 
Hon gillar just nu tomma förpacknngar, prasslande påsar och min handsfree mycket. Alla fina färgglada leksaker som hon fått i julklapp är inte lika roliga. ;) 
Att byta blöja på skruttan är som att byta på en virvelvind... Gisses! Fötterna far upp och ner och fram och tillbaka. Men sött är det! :) 
 
Idag ska vi käka lunch hos moster, vi ska hämta hem lite indiskt. Det är ju så gott! 
Sen så lär det ju bli minst två promenader i dag också. Jag orkar inte med fighterna att söva henne i sängen varje gång så många promenader blir det. 
Ikväll kommer Tommy, Erika och Elise på besök. Vi ska käka tacos och spela tv-spel. :) Mario på Wii. Grymt roligt. 
Hoppas bara att det går bra med prinsessorna och att de somnar lungt och inte väcker varandra. Nackdelen med liten lägenhet... 
 
Och just det ja, vi håller på att boka dopet för Memlan nu. :) Datum, kyrka och fikalokal fixat. I helgen beställer vi inbjudningskorten. Mys! 
 
Ha en fin helg! <3
 

Kommentarer
Postat av: Anna

Samma med min bebis.. Varit så i i 1 år nu..

2014-07-01 @ 12:06:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0